Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Daisy Zalen - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Daisy Zalen - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Daisy

30 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Zondag rond 6:00 uur s'morgens kwamen we aan op het zuider eiland. Omdat we heel moe waren besloten we toch nog even te gaan slapen, we hadden geen zin om ver te rijden dus na 2 minuten stonden we naast een begraafplaats geparkeerd waar het lekker rustig was! Zondag hebben we voornamelijk dingen geregeld in Nelson zoals een route uitstippelen, boodschappen gedaan en onze was gedaan. S'avonds zijn we richting Abel Tasman gereden en hebben we overnacht in het plaastje Motueka. De volgende ochtend op tijd op omdat we een kajak hadden gehuurd. We kozen ervoor om dit gebied per kajak te verkennen omdat mijn voet waarvan ik last had tijdens de wandeling van bijna 20 km, helemaal dik was geworden en vol vocht zat...toch maar even wat rust pakken dus. We zijn naar verschillende eilandjes gepeddeld waar we onder andere een zeehond zagen zwemmen. Het kajakken was erg leuk maar wel heel vermoeiend, we waren blij toen we terug waren. S'avonds weer overnacht op hetzelfde plekje als de nacht ervoor.
De dag erna ging Isabel raften in Murchison, ik vind dit een beetje eng dus ik heb die middag lekker gezond bij een rivier. Na het raften hebben we een slaapplek opgezocht en onze dag geeindigd met een kampvuurtje met een duits stel die daar ook verbleven.
Woensdag ochtend zijn we richting de Pancake Rocks en de Blowholes gereden, was best mooi om even te zien en we kwamen er toch langs. Pancake Rocks zijn rotsen die bestaan uit allemaal laagjes, alsof er pannenkoeken op elkaar gestapeld zijn, de naam zegt het al;-)
Na de walking track (Pororari/Punakaiki River Track) die we erna nog hebben gedaan, zijn we doorgereden naar Greymouth en hebben boodschappen gedaan. S'avonds hebben we in de buurt van Whataroa een plekje gezocht, pannenkoeken gebakken, kampvuurtje gemaakt en vervolgens ons tentje opgezocht.
Donderdag ochtend op tijd op omdat Isabel een tour had geboekt bij Fox Glacier. Ik had hier niet zoveel mee dus ik heb 2 wandelingen gemaakt in het gebied. Na zo een 2,5 uur gelopen te hebben had ik het wel gezien aangezien het ook nog aardig hard regende. Isabel kwam gelukkig niet veel later (doorweekt) terug. We hebben dus direct een douche opgezocht bij een camping en zijn daarna richting het plaatsje Haast gereden om lekker ons bedje/auto in te duiken...dachten we tenminste..
Op bepaalde plekken in NZ heb je namelijk zandvliegen, kleine vliegen die steken en waarvan de bultjes enorm jeuken en meerdere weken blijven zitten. Daarnaast hadden we op dit plekje ook nog enorm last van muggen. Ondanks het doodslaan voor we gingen slapen werd ik constant wakker en hadden we in de ochtend wel meer dan 150 muggen in de auto, zullen door de ventilatie naar binnen zijn gekomen. Isabel is nog met haar slaapzak om (hebben toch een automaat dus lekker makkelijk) direct weggereden met alle ramen open. Ik kon nog heerlijk even slapen tot aan onze ontbijt plek. Omdat Queenstown niet meer ver was, besloten we deze dag, dat als eindbestemming te hebben. Onderweg hier naartoe kwamen we langs het Wanaka Lake, denk dat dit tot nu toe het mooiste is wat ik van NZ heb gezien...prachtig uitzicht.
Tegen etenstijd kwamen we aan in Queenstown. Zo goed voorbereid we altijd zijn, hadden we er natuurlijk geen rekening meegehouden dat deze jongeren plaats wel eens druk zou kunnen zijn en alles vol zou zitten. Uiteindelijk wel een hostel/meer een groot huis (butterfly lodge) gevonden waar wij onze auto konden parkeren (en in zouden gaan slapen) en gebruik konden maken van de douche enzo. Het was een heel degelijk huis, degelijke mensen en vooral niet gericht op party mensen.. nja we hadden in ieder geval een plekje om te overnachten. We hoorden namelijk dat wild kamperen hier namelijk erg moeilijk was en wij geloofden dat aangezien het er zo druk is. S'avonds uiteraard op stap geweest.
De dag erna wilden we gaan winkelen maar we kwamen er al snel achter dat dit hier tegenviel. Lekker rustig aan gedaan en s'avonds weer de stad in. Zondag ochtend om 10:00 uur uitgecheckt en overdag met Eva (meisje uit het hostel) naar het plaatsje Glenorchy gereden, mooi landschap dus een wandeling gemaakt.
Zo moe als we waren overdag en dus niet uit zouden gaan, waren we er na het eten toch helemaal klaar voor. Eva van het hostel opgetrommeld en al snel zaten we met nog 4 andere erbij te borrelen in de degelijke woonkamer waar we inmiddels uitgecheckt waren. Omdat de managers toch elke dag om 19:00 uur naar huis gingen, konden we daar ook nog mooi douchen. Onze auto hadden wij uiteraard wel ergens anders geparkeerd, wij wilden toch de gok nemen om te wild kamperen..het is namelijk allemaal al duur genoeg!
Het was een onwijs gezellige avond. Enige nadeel is dat wij ons na deze nacht niet meer bij het hostel konden vertonen (reden laat ik in het midden, niks ergs) maar de managers van dit degelijke hostel vonden het niet kunnen.
Maandag de stad ingeweest om wat gekke versiering te halen voor Saint Patrick's Day (wordt groot gevierd in NZ). Met verf op ons lichaam en een hoop gekke dingen op, de stad ingegaan. Daar kwamen we al gauw bekenden tegen van de afgelopen stap avonden, waaronder een groep van 7 jongens uit Australie die een week in Queenstown verbleven.
Ook waren nog een duitse en belgische jongen en een zweeds meisje aangesloten bij de groep. Aan het eind van de avond stelden de jongens uit Australie voor dat we (+ de belg en duitser) in hun suite mochten slapen. Normaal gaan we hier niet op in (iedereen vind het zogenaamd zielig voor ons en bied ons elke avond wel een slaapplek aan) maar we vertrouwden deze jongens. Daarnaast zijn er 3 mannen bij elkaar in bed gaan liggen zodat Isabel en ik samen in 1 bed konden. De suite was echt luxe, meerdere badkamers, mooi uitzicht en lekkere grote bedden! Toen we ook nog joggingpakken van ze kregen om in te slapen en de volgende dag ontbijt voor ons werd gemaakt, bleek wel dat dit echt goede jongens waren.
De dag erna wilden Isabel en ik de Queenstown Hill track gaan lopen en we hadden de groep zover gekregen met ons mee te gaan. S'avonds met een deel van de groep weer op stap geweest en uiteindelijk zijn we daar na het stappen op de bank gaan pitten om na 3 uurtjes weer op te staan voor onze tour naar Milford Sound. Deze tour bestond uit een busreis van 4 uur erheen, daarna 1,5 uur op de boot in het gebied zelf en vervolgens weer 4 uur terug met de bus naar Queenstown. Isabel en ik zagen er door het slaaptekort natuurlijk uit als zombies en zijn direct achterin de bus languit in slaap gevallen. Vanaf het moment dat het gebied mooi werd, waren we gelukkig redelijk opgeknapt. Nadeel was wel dat het die dag regende, de wolken bleven hangen en daardoor weinig zicht hadden. Voordeel is dat de watervallen daarentegen wel weer veel mooier waren. Op een gegeven moment vaarden we zo dicht langs een enorme waterval, dat we helemaal doorweekt waren. We wilden natuurlijk bovenop het dek staan en een foto proberen te maken, mja met zoveel water worden die niet echt scherp. Rond 21:00 uur kwamen we terug in Queenstown en hebben we ons over onze moeheid heen gezet en elkaar naar de suite van de mannen gesleurd, het was tenslotte hun laatste avond. Zij zouden eerst niet uitgaan vanwege hun vlucht van die nacht maar het deel dat er de avond ervoor niet bij was geweest, waren erg benieuwd naar het drank spel dat wij de andere mannen wel hadden geleerd. Dus na 2 uur dit gespeeld te hebben stonden we natuurlijk lallend in de kroeg. Na het uitgaan moesten hun vrij snel naar het vliegveld maar daarvoor gaven ze ons nog al hun overgebleven eten mee inclusief een lunchbox voor de volgende dag met zelfgemaakt eten erin, super lief! Isabel en ik denken er aan ze misschien nog voor vertrek naar huis op te zoeken in Melbourne om nog een keer te stappen maar dat ligt ook een beetje aan de plek waar we komen te werken.
Donderdag hebben we lang uitgeslapen en lekker bij het meer gezond waar we 2 nederlandse meiden hebben ontmoet. Daar een hapje mee gegeten. In de namiddag kwamen ook Birgitte (meisje die ik in Australie heb leren kennen en ook in Bali 3 dagen mee ben opgetrokken) en Simone aan dus weer een reden voor een feestje! Hun hebben uiteindelijk een paar nachten in het degelijke huis geboekt (op ons aanraden, het was goedkoop en schoon) en daar hebben we dan ook in de camper van de meiden een feestje gebouwd en ons heel netjes op een paar plasbeurten na dan, niet in het hostel vertoond.
Na het stappen lagen we in de auto en waren al snel de auto sleutels kwijt, moe en met een borrel op besloten we deze morgen te gaan zoeken, we waren immers de auto ingekomen dus hij kon niet kwijt zijn. De volgende middag werden we pas 14:00 uur wakker, ja ja daaruit blijkt wel dat wij prima slapen in de auto. Na 20 minuten zoeken in de auto naar de sleutel en bijna alles eruit te hebben gehaald, kwamen we erachter dat hij gewoon in de deur zat..haha ach zal het slaaptekort wel geweest zijn van de afgelopen week.
Vrijdag weer bij het meertje gelegen en savonds met zen 2e de stad in gegaan.. tja het stappen is er gewoon erg leuk! Verder kwamen we nog een meisje tegen waarmee wij in Australie zijn opgetrokken.. het leuke aan reizen is dat je mensen blijft terug zien.
Zaterdag onze laatste avond in Queenstown...Birgitte, Isabel en ik hebben die goed afgesloten en zijn tot laat door gegaan. Zondag hebben we onze auto rij klaar gemaakt, nog wat uurtjes zon meegepakt bij het meer en vervolgens na het eten een begin gemaakt aan onze rit naar Mount Cook. Beide waren we een beetje down dat we Queenstown moesten verlaten. Het was er erg mooi en de leuke mensen die wij er hebben ontmoet, maakte het voor ons denk ik het hoogtepunt van NZ.
Na die nacht 13 uur (we hadden t nodig;-) ) geslapen te hebben in onze tent zijn we verder gereden naar de Mount Cook (een hele grote berg). Daar aangekomen hebben we een wandeling gemaakt van 3 uur, de Hooker Valley Track. Aan het einde van deze track kon je heerlijk zonnen in je korte broek, terwijl er brokken ijs om je heen lagen van de bergen.. heel apart.
De dag erna verder gereden naar Christchurch..we hoorden al dat er weinig was maar wilden toch even zien hoe het erbij stond na de heftige aardbevingen in 2010 en 2011. Er werden overal dingen opnieuw gebouwd, veel was nog ingestort en het regende.. dus weinig gezelligheid.
We besloten boodschappen te gaan doen en door te rijden naar onze volgende bestemming. Bij de supermarkt hadden we WiFi en het weer werd steeds erger dus we zaten voor toen goed in de auto...tot we ineens een keiharde knal hoorden! Een verdwaald winkelwagentje dat door het weer tegen onze auto opgeknald werd, dikke lakschade en ons knipperlicht was eraan. Vervolgens kwamen we er ook nog eens achter dat de accu ineens leeg was..hadden alleen de radio aan dus apart. Gelukkig zat er aan de overkant een Nissan (hebben wij ook) dealer en die heeft ons geholpen. De hoes van het knipperlicht er maar afgehaald om te voorkomen dat we hem zouden verliezen. We zijn volledig gedekt voor dit soort ongein dus het gaat ons niks kosten...mja wij vinden Christchurch maar een horror stad!
De dag erna hebben we lekker een ontspannen dagje gehad in thermal spa. Hele warme baden (warmste was 42 graden) en een groot grasveld waar we lekker gezond hebben.
De dag erna naar Picton gereden om de ferry terug naar het noorder eiland te pakken samen met Birgitte en Simone. S'avonds nog een stuk richting Taupo gereden aangezien we daar de volgende dag moesten zijn voor het skydiven.
Vrijdag was het dan zover, met zen vieren skydiven! Isabel, ik en Simone zouden 15000 ft hoog gaan en Birgitte 12000 ft. Omdat het Birgitte haar verjaardag was hadden we besloten haar de upgrade naar 15000 ft cadeau te geven en dit pas in het vliegtuig mede te delen. Birgitte was echt enorm zenuwachtig en ze moest dus ook wel even slikken toen wij haar vertelden dat ze 1 minuut vrije val ging krijgen ipv een halve. Uiteindelijk vond zij t helemaal geweldig en was het super leuk dit met zen vieren te doen. Ik merkte ook echt dat ik vanaf hoger sprong, het duurde zoveel langer voordat de parachute open ging.. heerlijk gevoel! Daarnaast mocht ik zelf de parachute besturen en kon ik dus alle kanten opgaan, geweldig!
S'avonds zijn we lekker gaan borrelen en op stap geweest.
De dag erna vroeg op omdat Isabel ging bungy jumpen, 47 meter hoog. Ik werd al zenuwachtig toen ik erna keek, echt niks voor mij.. dood eng.
Na de jump zijn we richting Auckland gereden en zijn we na het eten onze tent ingedoken, we waren beide echt moe.
Zondag naar Aukland gereden, nog even gewinkeld en verder naar werk gezocht. Morgen moeten we de auto opruimen, tas inpakken, auto inleveren en dan zijn we s'avonds klaar om te vliegen..terug naar Australie. Daar gaan we weer Sebastiaan en Arnoud (Nederlandse jongens waarmee we een maand hebben gereisd in Australie) zien en ook Mira (Nederlandse meid die ik in Perth heb ontmoet en ook in Melbourne weer heb gezien) komt dan onze kant op. We hebben allemaal hetzelfde hostel geboekt zodat we er een feestje van kunnen maken. Overdag moeten Isabel en ik uiteraard wel echt naar werk gaan zoeken.
Nu Nieuw Zeeland bijna voorbij is, kijk ik er naar uit weer terug naar Australie te gaan.
Ik vond NZ echt geweldig, zou het aan iedereen aanraden, zeker omdat het in een lange vakantie (4 a 5 weken) goed te zien is. NZ is super mooi, heel gevarieerd maar wel onwijs duur. Isabel en ik hebben echt op ons geld gelet (denk aan het auto slapen) maar alleen al aan tours (2x skydiven + 1x foto's, kajak huren, Milfort Sound dagtour, duiken) ben ik al 1000 dollar kwijt...om jullie een beetje een indicatie te geven hoe duur het hier is. Maaaaaarjaaa we gaan straks weer werken en het was het geld dubbel en dwars waard!
Wat ik leuker vond, NZ of Australie? Niet te vergelijken, NZ is veel mooier maar in Australie heb je meer het backpackers leven. Wel kijk ik er naaruit weer in een bed te slapen, de laatste dagen wilde ik echt in de tent slapen want ik kan me draai in de auto gewoon niet meer vinden...heeft nog lang geduurd denk ik aangezien we denk ik half om half in de auto/tent hebben geslapen.

Over 2,5 maand weer naar huis en ik kan niet meer wachten om iedereen weer te zien!! Daarnaast gaat deze zomer echt super worden met Frankrijk, feestjes feestjes en nog een feestjes, Tomorrowland en Las Vegas op de planning!

Tot snel en dikke kus

• 01 April 2014 - 09:56

Ingrid:

Mijn lief, wat een verhaal.
    Wat een belevenissen.
    Geweldig lijkt het mij om zo vrij te leven.
    Ben benieuwd naar de foto,s
    Geniet er nog maar lekker van.
    Dikke knuffel en kus

Liefs mamma